IV Forum Nauczycieli Chemii i Przyrody

forum2015logo

Stało się! W roku szkolnym 2014/2015 forum odbyło się w dwóch miejscach Polski. To uczestnicy wybrali czy chcą spotkać się z nami w Toruniu czy w Bydgoszczy. Tematyka obu spotkań była taka sama, a pomysł na organizację w dwóch przestrzeniach miał na celu ułatwić dotarcie uczestnikom. Specjalnie wyznaczyliśmy dwie daty, żeby lepiej dopasować się do Nauczycielskich kalendarzy.

Daty odbytych szkoleń:

bydtor2015

Miejsce:

  • Toruń – Centrum Chemii w Małej Skali, Kamienica Alchemika, ul. Browarna 4,
  • Bydgoszcz – ZS Katolickich Pomnik Jana Pawła II, ul. Nowodworska 17.

Plan organizacyjny przeprowadzonych szkoleń:planivf

Zapisy na wybrane przed Państwa zajęcia odbywały się przed rozpoczęciem forum. Oferowaliśmy trzy tematy zajęć. Nauczyciele z przedstawionej puli wybrali dwa warsztaty.

Bardzo ważnym dla nas wydarzeniem była sposobność podpisania współpracy (objęcia opieką naukową) bydgoskiej szkoły, w której odbyło się szkolenie. Od 25 maja 2015r. Zespół Szkół Katolickich Pomnik Jana Pawła II stała się naszym partnerem. Opiekę z ramienia szkoły sprawuje mgr Beata Kolak-Szlęzak

8szkola

Liczebność uczestników:

  • 18 maja 2015 r. (Toruń) – 153 osoby,
  • 25 maja 2015r. (Bydgoszcz) – 52 osoby.

ofnch2015

Dokładne opisy zajęć:

  • Metoda IBSE w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej

Zapoznanie z metodą nauczania przez dociekanie naukowe. Przygotowanie, przeprowadzenie doświadczeń oraz dokonanie ich dokładnej analizy. Tematyką ogólną będzie „biochemia” a raczej „chemia biologiczna”. Podczas spotkania zainteresowani nauczyciele zbadają wpływ trujących gazów na przyrodę ożywioną oraz porównają właściwości fizykochemiczne przedstawicieli świata flory i fauny. Szczególnie polecamy nauczycielom uczącym chemii i przyrody (ew. biologii).

  • Doświadczenia barwne, zapachowe i wybuchowe

Drugi warsztat poświęcony jest doświadczeniom problematycznym i zarazem efektownym. Wybrane eksperymenty zachwycą nawet najbardziej wymagających uczniów. Przy okazji odkryją one wiele problemów analitycznych. Zajęcia stanowią zbiór problematycznych doświadczeń z III i IV poziomu edukacyjnego. Zwrócimy uwagę na analizę doradców metodycznych, czuwających nad nauczycielami sprawdzającymi konkursy chemiczne z całego kraju.

  • Mydło i pachnidło

Efektowne zajęcia z własnoręcznej produkcji mydła ozdobnego. Efektem pracy będzie uformowanie, ozdobienie i zabranie do domu mydła glicerynowego. Zagadnienia naukowe dotyczące mydła mogą być wykorzystane w II etapie edukacyjnym (jako zajęcia efektowne), III poziomie (jako wybrane syntezy chemii organicznej oraz odróżnianie reakcji chemicznej od przemiany fizycznej) oraz IV poziomie (wprowadzając mechanizm usuwania brudu, pojęcie zmydlania itp.).

Pełna relacja zdjęciowa znajduje się na facebooku Centrum Chemii w Małej Skali:

Komentarze są zamknięte