- wspomaganie twórczego myślenia,
- sprzyjanie kreatywności i uczenie rozwiązywania problemów,
- indywidualizacja wykonywania doświadczeń i podwyższenie motywacji,
- znaczne zwiększenie bezpieczeństwa eksperymentu,
- możliwość wykonywania doświadczeń, które w standardowej skali mogą być niebezpieczne.
- ogólna obniżka kosztów reagentów i wyposażenia (tania cena),
- zajęcia z SSC mogą być prowadzone w pomieszczeniach zwykłej sali lekcyjnej,
- zmniejszenie kosztów przechowywania wyposażenia i odczynników,
- zmniejszenie kosztów utylizacji zużytych reagentów.
- łatwe i szybkie przygotowanie doświadczeń,
- możliwość wykonania większej liczby eksperymentów podczas jednostki lekcyjnej,
- skrócenie czasu realizacji doświadczeń (pozwala to na dokładniejsze omówienie).
- możliwość eksperymentowania nawet w słabo wyposażonej szkole,
- zastąpienie typowych szklanych elementów nowoczesnymi tworzywami sztucznymi,
- elementy zestawów są wielokrotnego użytku,
- zmniejszenie ilości niezbędnych odczynników,
- zastosowanie chemikaliów tzw. „domowej chemii”.
- korzystanie z wielu dodatkowych, prostych elementów – dostępnych w handlu.